Sennik: Czy jest sen? Co robić aby dobrze się wysypiać? - znaczenie snu:

Statystycznie każdy z nas przesypia 1/3 swojego życia, co daje nam średnio około 8 godzin snu na dobę. Statystycznie, bowiem ilość snu jaką potrzebuje nasz organizm do regeneracji i pełni odpoczynku jest kwestią indywidualną, zależną od wielu czynników. Ilość snu prawdopodobnie jest uwarunkowana genetycznie, co sprawia, że jedni z nas potrzebują go mniej, inni zaś więcej. Stąd zatem średnio nasz czas poświęcony na sen to od ok. 5 do 8 godziny na dobę. Warto mieć na uwadze, że nasze zapotrzebowanie na sen w ciągu naszego życia nie jest stałe i zmienia się wraz z wiekiem, wpływ na sen mają również sytuacje życiowe z którymi przychodzi nam się borykać, takie jak stres, wzmożona aktywność fizyczna lub umysłowa.

Dobry sen?

Bardzo często zastanawiamy się od czego może zależeć dobry sen. Co zrobić aby lepiej się wysypiać i przede wszystkim budzić się wypoczętym? Otóż dobry sen może zależeć od wielu bardzo zróżnicowanych czynników, takich jak poziom komfortu jaki odczuwamy w sypialni lub to co jemy i pijemy bezpośrednio przed snem istotnym będzie również poziom i natężenie hałasu.

W tym miejscu dowiesz się czym tak naprawdę jest sen, jaką rolę odgrywa w naszym życiu, jakie pozytywne nawyki warto wypracować aby pozytywnie wpłynąć na jakość snu i naszego życia a także… naszą odporność. Te zdrowe nawyki to tak zwana „higiena snu”. W kolejnych artykułach omówimy również istotę snów, jakie jest znaczenie snów w naszym życiu oraz czy warto prowadzić dziennik snów – sennik.

Postawmy sobie zatem pytanie ile godzin należy spać, aby czuć się w pełni wypoczętym?

Wielu badaczy snu na świecie wyznaje zasadę, że zapotrzebowanie na sen jest większe u osób w młodszym wieku. Zaczynając od noworodka który, śpi ok 14-17 godzin na dobę, poprzez dzieci (ok. 12 godzin snu), młodzież (ok. 9 godzin snu), osoby dorosłe (ok. 7h) po seniorów powyżej 65 roku życia, dla których zapotrzebowanie na sen może wynosić nawet (lub tylko) ok. 5-6 godzin na dobę. Tak więc z wiekiem zapotrzebowanie na sen diametralnie spada i niestety ma to również wpływ na jakość snu, która mocno się pogarsza.

Kiedy kłaść się spać?

Moment który wybieramy na sen powinien zależeć głównie od naszego zapotrzebowania na sen i pory w której chcielibyśmy się budzić i wstawać. Moment ten możemy wyliczyć, odliczając potrzebną ilość godzin snu od chwili w której kładziemy się spać. Np. jeśli potrzebujemy 7 godzin snu, a mamy wstać około godz. 7 rano, warto zatem będzie położyć się do łóżka ok. godz. 23:30.

Ile godzin snu potrzebujemy aby czuć się wypoczętym?

Na samym początku warto wprowadzić do naszego życia pewien ład – będzie nim stała pora, o której zdecydujemy się kłaść spać – aby nasz organizm dostosował się do tego systemu, konieczne jest stosowanie się do niego codziennie, również w weekend i dni wolne. Jeśli nie możemy zasnąć, warto wstać z łóżka na chwilę i zająć się czymś innym, możemy np. przeczytać ulubioną książkę, ułożyć plan zajęć na następny dzień lub zacząć tworzyć i prowadzić dziennik snów, po tych czynnościach możemy wrócić do łóżka i spróbować zasnąć ponownie.

W następnym artykule przedstawimy informacje co warto robić bezpośrednio przed snem, a czego unikać. Dowiemy się także jak jedzenie i picie wpływa na jakość naszego snu i czy nasz sen będzie bardziej komfortowy po szybkim prysznicu czy może gorącej kąpieli?

Twoja ocena
[Liczba głosów: 1 Średnia: 5]
R E K L A M A
Masz inną interpretację swojego snu? Opisz ją w komentarzu poniżej i podziel się nią z innymi!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Ta strona używa plików cookies (cisteczka). Jak wyłączyć pliki cookie

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close